Debriyaj güç aktarma organı olup sürücünün isteğine göre motor ile tekerlekler arasında irtibat
kesici ve irtibat sağlayıcı bir görev yapar.Debriyaja basıldığında motor ile tekerlekler arasında irtibat
kesilir,tekerlekler serbest kalır araç iniş eğimde hızlanır,çıkış eğimde yavaşlar ve düz yolda belirli bir süre hızı değişmez;ancak yer çekimi, sürtünme ve rüzgar kuvvetinden dolayı araç yavaşlamaya maruz kalır.Debriyaj çekildiğinde motor ile tekerlekler arsında irtibat sağlandığından araç harekete geçer.
Aracın vitesleri değiştirilirken şu sıralama takip edilir:
-Debriyaja basılır,gaz kesilir aracın vitesi değiştirilir tekrar debriyaj yavaş bırakılarak gaz verilir.
-Araç kullanma davranış şekli olmayıp, sürücü hal ve hareketlerini içinde bulunduğu şartlara göre düzenler.
-Buna göre;düz yollarda trafik yoğunluğu var ise aracı durdurma şeklimiz debriyaja basılıp fren
yapılır.Aracın hızı fazla ise fren ile yavaşlatılıp debriyaja basılır.
-İniş eğilimli yollarda;fren ile kontrol yapılıp debriyaja basılır.Çıkış eğimli yollarda ise debriyaja basılıp frenleme yapılır.
FRENİN GÖREVLERİ:
-Aracı yavaşlatma ve durdurma işlemlerini gerçekleştirir.
-Gaz pedalı, aracımızın güç kaynağıdır.
VİTESLER VE HIZ LİMİTLERİ:
-Aracın gücünü,devrini ve hızını ayarlar.
1.vites;minimum hız limiti 5 km ,maksimum 40 km olup,20 km hızı aştıktan sonra ikinci(2.) vitese alınır.
2.vites:minimum hız limiti 10 km maksimum 60 km olup,40 km hızı aştıktan sonra 3. vitese alınır.
3.vites:minimum hız limiti 30 km maksimum 80 km olup ,70 km hıza gelindiğinde 4. vitese alınır.
4.vites:minimum hız limiti 50 km ,maksimum 120 km olup,100 km hıza gelindiğinde 5. vitese alınır.
5.vites:minimum hız limiti 80 km,maksimum 220 km civarıdır.